الاتجاه نحو التعلم الإلكتروني وعلاقته بفاعلية الذات التدريسية لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة الجوف

2021
المجلد الثامن
العدد الثاني
مجلة العلوم التربوية

 

مستخلص البحث

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين الاتجاه نحو التعلم الإلكتروني وعلاقته بفاعلية الذات التدريسية لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الجوف والكشف عن الفروق في متغيري الاتجاه نحو التعلم الإلكتروني وفاعلية الذات التدريسية التي تعزى للنوع الاجتماعي والتخصص. وتكونت عينة الدراسة من (277) عضوًا من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الجوف  من مختلف الكليات والتخصصات، وتم استخدم مقياسي: الاتجاه نحو التعلم الإلكتروني، ومقياس فاعلية الذات التدريسية من إعداد الباحث، وأظهرت نتائج الدراسة أن الاتجاه نحو التعلم الإلكتروني لأعضاء هيئة التدريس إيجابي، ووجود علاقة بين الاتجاه نحو التعلم الإلكتروني وفاعلية الذات التدريسية لدى أعضاء هيئة التدريس، وأيضًا خلصت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة تُعزى إلى متغيري التخصص (أدبي- علمي)، (ذكور - إناث)  في جميع الأبعاد والدرجة الكلية للاتجاه نحو التعلم الإلكتروني، كذلك  توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة في جميع الأبعاد والدرجة الكلية فاعلية الذات التدريسية تُعزى إلى التخصص (أدبي- علمي)، والنوع (ذكور- إناث).

الكلمات المفتاحية: الاتجاه نحو التعلم الإلكتروني، فاعلية الذات التدريسية.

 

Abstract

The present study aimed to identify the attitude towards e-learning and its relationship to teaching self-efficacy among faculty members at Al-Jouf University. It also aimed to detect the differences in the attitudes towards electronic learning and self-teaching efficacy which are attributed to gender and specialization. The study sample consisted of (277) members of the teaching staff At Al-Jouf University from various colleges and disciplines. Two measures were used: the attitude towards e-learning, and a measure of self-teaching effectiveness prepared by the researcher.

The results of the study showed that the attitude towards e-learning for faculty members is positive, and there is a relationship between the attitude towards electronic learning and self-teaching efficacy among faculty members. The study found that there were no statistically significant differences between members of the sample due to the variables of specialization (literary-scientific), (males-females) in all dimensions and the overall degree of the attitude towards e-learning. It also found that there were no statistically significant differences between the members of the sample in all dimensions and the overall degree of self-teaching efficacy attributed to specialization (literary-scientific), and gender (male - female).

Key words: Attitude, E-learning, Self-Teaching Effectiveness.

 

1د.عبدالله العنزي الاتجاه نحو التعليم الإلكتروني_0.pdf
13
109