جوانب من الحياة العلمية والثقافية في المدينة المنورة في ضوء رحلة ابن رشيد السبتي (ت 721هـ/1321م) الموسومة بــــ" ملء العيبة بما جمع بطول الغيبة في الوجهة الوجيهة إلى الحرمين مكة وطيبة"

2024
المجلد الخامس
العدد الرابع
مجلة الدراسات التاريخية و الحضارية⁩

 

جوانب من الحياة العلمية والثقافية في المدينة المنورة في ضوء رحلة ابن رشيد السبتي (ت 721هـ/1321م) الموسومة بــــ" ملء العيبة بما جمع بطول الغيبة في الوجهة الوجيهة إلى الحرمين مكة وطيبة"

 اشتهر الأندلسيّون والمغاربة بالقيام بالعديد من الرحلات منذ القدم، وكان أغلب هؤلاء يشدّون الرحال إلى الحجاز لأداء فريضة الحجّ بالدرجة الأولى، ولزيارة الأماكن المقدّسة، وكثيرًا ما كانت الرحلة تقترن بطلب العلم، ولقاء العلماء والأخذ عنهم، وفي كثير من الأحيان يجمع الرحالة بين الأمور الثلاثة؛ كما هو الحال عند ابن رشيد، وتعد رحلته من الرحلات العلمية؛ إذ كان اهتمامه منصبًا بالدرجة الأولى على الجانب العلمي، فاهتم بعلم الحديث، والفقه، والعقيدة، واللغة، والشعر، والأدب، والسيرة، ودرج ابن رشيد في رحلته على الترجمة لكل من لقيهم من العلماء، والمحدثين، والفقهاء، والأدباء في كل مدينة كان يحل بها، مع الإشارة إلى أماكن الدرس والعلم المختلفة، وحرص على السماع، والتقييد، والحصول على الإجازات العلمية، هذا بالإضافة إلى دقة ضبطه للأسانيد، ونقده للأحاديث، وتعريفه بالرجال، وإيراده لسند الأحاديث التي سمعها حتى الوصول بها إلى النبي -صلى الله عليه وسلم-، وقد سلط هذا البحث الضوء على جوانب من الحياة العلمية، والثقافية في المدينة المنورة طبقًا لما ورد في رحلته، حيث كان ابن رشيد يتردد طوال فترة إقامته القصيرة في المدينة على مجالس العلماء حيث التقى بهم في المسجد النبوي، والمنازل، والطرقات؛ رغبة منه في طلب العلم، ومن ثم فقد كانت رحلته إلى المدينة المنورة عام 685ه\1286م بمثابة صورة حية ناطقة تعكس النشاط العلمي والثقافي للمدينة، كما أثبت في هذه الرحلة جميع الكتب والمصنفات التي أُجيز فيها، مع الترجمة لكل من التقى بهم وتعلم على أيديهم، وأخذ الإجازة منهم في أواخر القرن السابع الهجري \الثالث عشر الميلادي.

 

Aspects of scientific and cultural life in Medina in light of the journey of Ibn Rashid al-Sabti (d. 721 AH/1321 AD) "The defect is filled with what was collected during the length of absence in the noble destination to the Two Holy Mosques Makkah and Taybah"

 Andalusians and Moroccans have been known for making many trips since ancient times, and most of them would travel to the Hijaz, primarily to perform the Hajj and to visit the holy places. The trip was often accompanied by seeking knowledge, meeting scholars and learning from them, and in many cases travelers combined the three things. As is the case with Ibn Rashid, His journey was considered one of the scientific journeys, as his interest was focused primarily on the scientific aspect, so he was interested in the science of hadith, jurisprudence, doctrine, language, poetry, literature, and biography. Ibn Rashid, in his journey, used to translate for all the scholars, hadith scholars, jurists, and writers he met in every city he visited, with reference to... He went to various places of study and learning, and he was keen on listening, studying, and obtaining academic licenses, in addition to his accuracy in documenting the chains of transmission. And his criticism of the hadiths, his introduction to men, and his narration of the chain of transmission of the hadiths that he heard until they reached the Prophet, may God bless him and grant him peace. This research sheds light on aspects of scientific and cultural life in Medina according to what was stated in his journey, throughout his short stay in Medina, Ibn Rashid frequented the gatherings of scholars, where he met them in the Prophet’s Mosque, homes, and streets out of his desire to seek knowledge. Hence, his trip to Medina in the year 685 AH/1286 AD was a vivid, vivid picture that reflects the scientific and cultural activity of this city. Medina, as was proven in this journey by all the books and works in which he was approved, with translations for everyone he met, learned from, and took permission from them in the late seventh century AH/thirteenth century AD .

البحث2.pdf